کد مطلب:50091
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
آيا در كتب آسماني پيشين، سخناني در تاييد اكمل بودن قرآن كريم آمده است؟
ر پاسخ به اين پرسش كه آيا در كتب آسماني پيشين سخناني در تأييد اكمل بودن قرآن كريم آمده است يا نه؟ لازم است به نكاتي اشاره كنيم: 1- شكي نيست در اينكه به «عهدين» كنوني نمي توان تكيه كرد زيرا به دليل بشري بودن تدوين و تأليف آن دو به انواع تحريفات گرفتار آمده اند بخشي از آن ها عبارتند از: آموزه تثليث، اتهامات ناروا به پيامبران، وجود افسانه ها، گناه فطري انسان ها، توجيه ظلم و ستم و تناقضات كه آمده است، قرآن نيز اين مسأله را تأييد كرده و بدان تأكيد مي كند از آن جمله: آل عمران/ 78، بقره/ 79، مائده/ 41، صف/ 8. روايتي نيز در اين زمينه از علي(ع) نقل شده است. {V(ر.ك: بحارالانوار، ج 77، ص 276، حديث 1 و ج 92، ص 43، حديث 3)(درباره بشري بودن كتب آسماني پيشين (تورات و انجيل) ر.ك: جان ناس، تاريخ اديان، ص 576 و ساروخاچيكي، كتاب مقدس را بهتر بشناسيم، ص 31 و ويل دورانت، تاريخ تمدن، ج 3، ص 695)V} 2- قرآن مجيد در آيات متعدد و با بيانهاي مختلف اين نكته را متذكر مي شود كه در كتب آسماني گذشته بشارت قرآن كريم از سوي خدا و نزول آن بر پيامبر(ص) مطرح شده است به خصوص آياتي كه تأكيد دارد اهل كتاب از نزول قرآن اطلاع كافي داشته، حقانيت آن را دريافته و نسبت به پيامبري رسول گرامي اسلام (ص) از شناخت كافي برخوردار بوده اند از باب نمونه: آيه 197 سوره شعراء مي فرمايد: {A{/Bأَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ آيَةً أَنْ يَعْلَمَهُ عُلَماءُ بَنِي إِسْرائِيلَ {w1-11w}{I26:197I}/}A}: {Mآيا براي اهل كتاب آگاهي دانشمندان بني اسرائيل از قرآن نشانه گويا و روشني نيست، و آيه 114 از سوره انعام و آيه 94 از سوره يونس M}. {V(ر.ك: مصباح يزدي، قرآن شناسي، ج 1، ص -190 199)V} 3- در اين جا دو نكته حائز اهميت است: {Tالف) بشارت به ظهور پيامبر ديگر و تصريح به آن در تورات و انجيل:T} به طور يقين، معناي اين بشارت اين است كه تداوم شريعت موسي و عيسي(ع) هميشگي نيست بلكه با ظهور پيامبر موعود، زمان عمل به آن شريعت به سر مي آيد و شخص متدين به كتاب مقدس، مي بايست به پيروي از آيين پيامبر موعود بگرود. به طور نمونه عباراتي از عهدين كه قابل انطباق بر پيامبر(ص) است چنين است در انجيل يوحنا در مواقع مختلف خبر از ظهور پيامبري به نام«Paracliteoo Periclite» داده مي شود گرچه در انطباق آن بر پيامبر(ص) ميان دانشمندان مسلمان و مسيحي اختلاف نظر وجود دارد ولي به هر حال خالي از دلالت نيست.{V(ر.ك: يوحنا 16: 7و 14: -25 27 و 14:16 به نقل از سويه هاي پلوراليزم، نوشته محمد حسن قدروان قراملكي)V} و حتي در كتاب ادريس افزون بر نام پيامبر(ص) اسامي اهل بيت نيز بدين صورت آمده است: پاراكليتوس (محمد) ايليا (علي) ططه (فاطمه) شِبّر (حسن) شُبّر (حسين)، {V(ر.ك: صادقي، محمد، بشارات عهدين، ص 230)V}. {Tب ) حكم عقل بر برتري كتاب آسماني متأخر:T} علاوه بر آن چه گفته شده عقل براي توجيح قرآن بر كتب آسماني پيشين مرجح ديگري دارد و آن بناي عقل و عقلا در محاورات و وضع قوانين بر اخذ و مبناي عمل قرار دادن حكم و پيامي است كه در مرحله آخر وضع شده باشد و به مكلفان ابلاغ شده است. خلاصه گر چه عبارات كنوني عهدين دلالت صريح بر اين ندارند كه قرآن اكمل كتب است اما چنانكه گذشت بر اساس دلايل قرآني روائي، عقلي و عقلايي پذيرش برتري قرآن بر ديگر كتب آسماني بديهي است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.